CO Hultén 8 oktober 2016

Hommage á Carl Otto, Putte & CO / Eggelsens vägar 1916 – 2016
Vernissage: lör 8 oktober 12-16 på Kraften i Lomma (Parkstigen)
Utställningen pågår 8 oktober – 23 oktober
Utställningen sker i samarbete med Lomma Museiförening
Foto: Ib Hultén

CO Hultén började sin bana som originaltecknare vid Åkerlund & Rausing i Lund 1936 och fördjupade sig där i olika metoder för bildtryck. På Å&R blev han även en vägvisare för den tio år yngre Anders Österlin. Tillsammans med Max Walter Svanberg bildade de 1945 en liten avantgardegrupp i Malmö som kallade sig Imaginisterna. Gruppen gjorde uppror mot det traditionella skånska landskapsmåleriet och hyllade i stället fantasin och den poetiska ingivelsen. En viktig inspirationskälla var surrealismen som Imaginisterna utvecklade vidare i fantasifulla målningar, där poetisk mångtydighet förenades med målerisk uttrycksfullhet, ofta i bilder av erotisk karaktär.

CO blev en gudabenådad experimentator som prövade på i stort sett alla tekniker och dessutom introducerade nya och i Sverige okända tekniker som frottage och dekalkomani. I kraft av sin praktiska läggning organiserade han flera av Imaginisternas utställningar och gav ut gruppens publikationer på det av honom grundade Image Förlag. Under åren 1948-51 var han även medlem av den nordeuropeiska Cobragruppen. 1955-57 drev CO Skånes första avantgardegalleri, Galerie Colibri i Malmö.

CO var en äventyrare, en man som ständigt sökte nya utmaningar. Från imaginismen gled han under 50-talet över i en informell, abstrakt expressionism. Han hyste ett brinnande intresse för den afrikanska träskulpturen, som han blev en eminent kännare av. Genom två långresor till Västafrika i början av 70-talet, då han körde en specialutrustad Volkswagenbuss genom Sahara, förnyades hans måleri igen med ett starkt inslag av en tropiskt frodig grönska, där noshörningen blev en symbol för den ”okända” afrikanska kontinenten. Som en bieffekt av dessa resor förvärvade CO till Skissernas museum i Lund en unik samling av skisser till monumentalkonst i Västafrika.

”Vandra och förvandla” var den karaktäristiska titeln för COs retrospektiva utställning i Liljevalchs konsthall i Stockholm 1978. CO förblev genom åren en flitig utställare och ställde även ut i Tyskland och andra länder. 1982 blev han den förste att ensam fylla hela Malmö konsthall med en separatutställning. Året efter utkom Artur Lundkvists poetiska monografi med undertiteln ”fågelsyner och urskogshot”.

CO var missnöjd med Malmö konstmuseum, som ensidigt prioriterade Svanberg bland de forna Imaginisterna, och ställde flera gånger ut på Ystads konstmuseum i stället. Skisser och förarbeten till sina många offentliga verk visade han på Skissernas museum 1989. Bland hans viktigare offentliga verk finns två exteriöra väggmålningar från 1958 på den nu rivningshotade Malmö stadion samt två utomhusverk i Lund.

Thomas Millroths initierade monografi 2008 dokumenterar CO Hulténs 70-åriga konstnärskap. Sin sista stora utställning med titeln ”Oron och begäret” hade CO på Moderna museet i Malmö 2012.

av / Sven Sandström – Sydsvenskan

Unable to display Facebook posts
Show Error Message

Error: Error validating application. Application has been deleted.
Type: OAuthException
Code: 190
Please refer to our Error Message Reference for a solution.