OM LOMMA KONSTFÖRENING

Lomma Konstförening, KraftenLomma Konstförening är en ideell förening som bildades 1955. Från början  fick vi visa konst på olika platser i kommunen bland annat på Pilängsskolan, församlingshemmet och Bjärehovsskolan. När biblioteket invigdes 1970 i dåvarande Centrumhuset, fick Lomma Konstförening disponera ett rum för utställningar.

Nu har vi tillgång till en vägg i nya biblioteket och två gånger om året (mars & oktober) har vi tillgång till Kraften på Parkstigen i Lomma. Lomma Konstförening arrangerar cirka  8-10 utställningar per år. Antalet utställare varierar något beroende på separat- eller samlingsutställningar. Föreningen har också ett brett utbud av föreläsningar, tips och en del konstresor.

Föreningen har tilldelats Lomma Kommuns kulturpris. Ett pris som stärkte oss i vårt fortsatta arbete med kultur i kommunen.

Lomma Konstförening är medlem i Sveriges Konstföreningar och har cirka 400 medlemmar. Medlemsavgiften plus eventuella provisioner går tillbaka våra medlemmar i form av ett medlemslotteri. I december lottar vi ut, under året, inköpt konst där varje medlemsnummer är en lott.

Vi behöver din hjälp ibland. Först och främst som medlem men ibland har vi ett stort behov av att få lite hjälp att t.ex. hänga en utställning och ibland med passning. Hör gärna av dig om du är intresserad info@lommakonstforening.se

Stöd oss och bli gärna medlem

STÖD OSS SOM MEDLEM

Medlemsavgift 275:-/år