Jan Hilmersson - Juni månad 2021

Ett eventuellt köp är enkelt att genomföra. Ni meddelar vilken Ni är intresserad av och kontaktar oss. Köparen erhåller faktura och därefter skickas tavlan till Er om inget annat avtalas.

Den grafiska tekniken är Giclee print eller som man numera kallar den Fine art print dvs. För att klassas som Fine Art Print skall utskriften också göras på ett syrafritt Fine Art-material av bomull och/eller a-cellulosa. Dessa print har en hållbarhet på minst 100 år.

Medlemmar erhåller 10% rabatt vid köp genom Lomma Konstförening

.

Lönnvinge 2

Mått inkl. ram: 36 cm x 26 cm

Lönnvinge 3

Mått inkl. ram: 32 cm x 42 cm

Lönnvinge 5

Mått inkl. ram: 32 cm x 42 cm

MÖNSTER 14

Monotypi, Fine Art Print, upplaga 1/15

Bananskal B 34

Monotypi, Fine Art Print, upplaga 1/10

Cementfabriken 1

Monotypi, Fine Art Print, upplaga 1/10

Jan-Olov Hilmersson,
f. 1952
metallkonstnär
Jag är bosatt i Binneberg, mellan Skövde och Mariestad och har varit verksam, som konstnär sedan 1979. Jag är sedan 1991, lärare vid Stenebyskolan, Metallgestaltning, HDK, Göteborgs Universitet.
Min verksamhet består av utställningar på gallerier, olika konstinstitutioner och olika utomhus arrangemang. Genom åren har jag även arbetat med offentliga uppdrag till kommuner, företag, landsting, kyrkor, samt privata beställningsarbeten.

Jag arbetar företrädesvis i stålmaterial och andra metaller som koppar och mässing. Gjutning i järn och brons förekommer också i mina arbeten. Samt grafik främst Fine art prints, men också screentryck och koppargrafik.
Att arbeta med ”upphittat” material och att samla på diverse föremål från olika miljöer jag vistats i, har länge varit en drivkraft hos mig. I det upphittade materialet gör jag ständigt nya upptäckter, som senare sätts i ett slags kretslopp mellan letande och skapande, i en dialog mellan viljan att ordna världen och plocka sönder den för att skapa nya sammanhang.

Man kan beskriva det som att fästa relationen mellan ting, kultur och natur i vårt medvetande.

Se mer av Jan >>